OranjelogoDe Huizen van Oranje en NassauNassau
Vorstelijke Mode
Vlag BelgieVlag NederlandGouden KroonVlag LuxemburgVlag Duitsland

Majesteitelijke Mode

Majesteitelijk Modern Design

De ontwerper Valentino Clemente Ludovico Garavani werd geboren in Voghera, Italië op 11 mei 1932. Op zijn 17e vertrok hij naar Parijs om te
gaan studeren aan de Ecole des Beaux Arts and Chambre Syndicale de la Couture Parisienne. Vervolgens kreeg Valentino als leermeester Jacques Fath
en daarna Balenciago. Beide top-ontwerpers hebben hem het vak geleerd. Tenslotte kwamen de designers Guy Laroche en Jean Desses aan bod.
Valentino's handelsmerk is de rode kleur. Ook wel bekend als Valentino's Rood.

Het is een combinatie van 100 % Magenta, 100 % Geel en 10 % Zwart. Op 4 september 2007 ging de ontwerper met pensioen. Zoals hij dat zelf uitdrukte "Ik trek mijzelf geheel terug van het wereldpodium". Zijn laatste show was op 4 oktober in Parijs.

Daar vertoonde Valentino zijn laatste 'Vrouwen, kleding klaar om te dragen' show onder donderend applaus. De laaste Haute Couture show van de grootmeester presenteerde hij in het Musée Rodin te Parijs op 23 januari 2008.

Het werd een show met goede kritiek van zijn Italiaanse collega's het ontwerpduo Dolce en Gabbani. Ook van andere beroemdheden uit de showbusiness, het zakenleven en de industrie


Mode-ontwerper:Valentino Caravani

feliciteerden hem met zijn schitterende en fraaie ontwerpen. Aan het einde van dat optreden kreeg hij nogmaals een staande ovatie van het gehele aanwezige publiek.

De onverwachte dood van de filmacteur Heath Ledger(The Joker) gooide wat roet in het eten. Deze was een prominent bezoeker van de show's van Valentino.

Vele mensen eerden hem, waaronder beroemde modellen als Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Nadja Auerman, Karolina Krukova en Karen Mulder. Valentino kreeg de ere-medaille van de stad Parijs de volgende dag uitgereikt, 24 januari 2008, voor zijn verdiensten in de kleding en
mode-industrie.

Deze couturier is feitelijk de belangrijkste ontwerper van kleding voor Prinses Máxima en ook haar Belgische collega Prinses Mathilde. Beide
dames zijn boezemvriendinnen en doen dan ook vaak gezamelijk hun mode-inkopen. Valentino stond aan de wieg van het ontwerp voor de
bruidsjurk van Prinses Maxima. Het design was kennelijk zo goed geslaagd dat dit de jurk was die zij droeg op haar trouwen op 02-02-2002
in Berlage in Amsterdam. Zoals wij allemaal hebben mogen zien op o. m. de televisie en uit de dagbladen konden lezen,
in een woord prachtige hogeschool Couture.


De schitterende creatie van Maestro Valentino, Trouwjurk van Prinses Máxima, het ontwerp van de trouwjurk en Prinses Máxima in een prachtig ontwerp van de
Italiaanse Haute-Couturier Valentino Caravani
.

Valentino is een uiterst secuur ontwerper die het veel liefde en kennis van zaken zijn vak uitoefend. Als je kijkt naar zijn ontwerpen dan getuigen deze
van eenvoud enerzijds en van grootsheid anderzijds. Als geen ander weer deze ontwerper zijn stoffen te verzamelen alsmede mensen weer
opnieuw te verassen het zeer fraai kleuren. De hoeden zijn ook van de hand van Valentino en getuigen niet alleen van vakmanschap maar ook van
inzicht in dat toch wel moeilijke vak. Hoeden en kleiding ontwerp je niet even maar eerder weloverwogen.

Kwaliteit, schoonheid en kleuren zijn de hoofd bestandsdelen die kenmerkend zijn voor de mode van het Huis Valentino Caravani. Onderstaand
vindt u een aantal van de belangrijkste ontwerpen van de Haute Couturier die in 2008 in ruste ging en het verder overliet aan zijn opvolgers.
Zoals bijvoorbeeld Victor en Rolf. Van huis uit Nederlandse designers die in no time naam hebben gemaakt in de internationale mode wereld en
direct zijn doorgestoten naar de top. Als een Haute Couturier hebben zij een naam hoog te houden in de oer bakermat van de mode Parijs.


Máxima in Leiden gedragen combinatie (2006) en een in Madrid (2004), het ontwerp van de Oranjekleurige avondjurk en het eindresultaat (2006).

Hieronder vindt u enige zeer fraaie ontwerpen van Valentino die door de Prinses bij diverse gelegenheden werden gedragen. Uit dit alles blijkt een
grote verscheidenheid aan kleding die Máxima in haar garderobe heeft hangen. Een feit kunnen we nageven. Het past allemaal en de design's zijn haar
op het lijf geschreven. Kijkende naar de normen van de Haute Couture, mag worden vastgesteld dat het om eenmalige objecten gaat. Het zal
ons bepaald niet verwonderen als de prijs daar ook naar is. Voor wat hoort was, is kennelijk het devies dat wordt gehanteerd.


v.l.n.r. Máxima Abu Dhabi (2009), in Apeldoorn (2009), in Wassenaar (2009) en in Buenos Aires (2009) creatie van Naum.

Niet alleen Valentino is een van haar favorieten maar ook in haar thuisland Argentinie zoekt Maxima naarstig naar goede ontwerpen ontwikkeld door
uitstekende designers. Er zo waar, zij had er een gevonden in de persoon van Graciela Naum. Hun relatie gaat al jaren terug. Ondanks de goede
verstandhouding, schuwt de Prinses niet om haar ontwerpers en designers de punt op de neus te zetten. Zeker als het gaat om de
arbeidsomstandigheden van het personeel dat in de ateliers en fabrieken waar Naum mode wordt gemaakt, werkt. Het kwam Máxima ter ore,
dat die werkomstandigheden te wensen overlieten. De mode-ontwerpster kreeg netjes een brief van de Prinses waarin zij haar bezorgdheid uitte
voor de gezondheid van dat personeel.


v.l.n.r. Máxima Den Haag (2009), in Barcelona (2009) en in New York (2009).

(links) Outfit, bestaande uit broek, wit linnen en een jas uit de Nederlandse ontwerper Taminiau in een linnen-achtige stof, gerecycled uit oude
postzakken. De jas heeft lange mouwen en gemonteerd, de lengte van net onder de heupen en de taille is versierd met appliqué in het tonen
van de Nederlandse vlag, die wordt herhaald in de mouwen. De bovenkant van de jas heeft zes metalen broches dat het close-up.
De binnenkant werd voorzien van een satijn zijden voering.


Vriendelijk stelde Máxima voor, dat als de zaken niet - op zeer korte termijn - werden aangepakt, zij zou bedanken voor het design van Naum. Daar de
echtgenote van onze Kroonprins, een meer dan goede afneemster was van de producten, werd met een sneltreinvaart de arbeidsvoorwaarden
aangepast. En wel zodanig, dat al het personeel er financieel beter van werd. Thans wordt er met plezier gewerkt in de ateliers van Graciela Naum. Bovenstaand, een aantal zeer fraaie design's van de Argentijnse Mode ontwerpster Graziela Naum. De grondkleuren zijn sterk vertegenwoordigd.
In de taille wordt de stof strak gehouden en bij de buste is dat ook het geval. het sportieve voert de boventoon. Dit keer is het geen Haute Couture
dat de klok stlaat maar gewoon simpele eenvoudige maar doordachte design's. Die maakten de Argentijnse creatievelinge ook zeer bekend.
Ook in haar vaderland is zij top of the bill.


v.l.n.r. Allen ontwerpen van Naum, Argentinië. Punta Arenas(2009)

Links: Witte drie-delig pak in een silo brokaat, volledig geborduurde bloemmotieven. De blouse heeft een vierkant gesneden aan de voorkant en een
panel van witte zijde. De revers-minder jas heeft elleboog mouwen die eindigen met een roffel en een panel van natuurzijde. De rok is klassiek en
voorzien met dezelfde details als de jasje: een horizontale paneel in witte zijde en een korte roffel.

Het is nu eenmaal een gegeven dat top-ontwerpers en top-designers de modetrant bepalen. Of het goed wordt verkocht is aan het winkelende publiek.
Het zijn ook niet uitsluitend de mensen die zich Haute Couture kunnen verloorloven, zoals Koningin Beatrix, Prins Maxima, Prins Willem-Alexander,
Prinses Mathilde van Belgie, Prins Charles of een van de Scandinavische Prinsen of Prinsessen. Neen, de Haute Couturiers leven daar wel voornamelijk
wel van. Maar het geeft niet voldoende inkomsten om de zaak draaiende te houden. Dus heeft men de kleding voor het publiek (Jan met de pet)
ontworpen om toch meer geld op de plank te krijgen. Je zou kunnen zeggen dat het de voornaamste bron van inkomsten is.
Gut, we zijn toch belangrijk!


Links: De jurk gemaakt van natuur- en satijnzijde (Malandrino). Rechts: Prinses Máxima met fraai horloge vervaardigd door Cartier France.

Het bovenstuk is vervaardigd uit twee delen vanaf de buste samengevoegd met een ringvormige opengewerkte kraag. Deze kraag is versierd met in
borduurwerk verwerkte stenen van verschillende kleuren groen en zwart die ook naar achteren doorloopt in de vorm van brede zijden riemen.
De jurk is rechttoe rechtaan, passend op het lichaam met een interessant detail op de rug dat bestaat uit een geplooid stuk stof
voorstellende een korte sleep. De jurk werd ontworpen en vervaardigd door modeontwerpster Catherine Malandrino.

Bronvermelding