OranjelogoDe Huizen van Oranje en NassauNassau
Majesteitelijke Kunstenaars
Vlag BelgieVlag NederlandGouden KroonVlag LuxemburgVlag Duitsland

Wapen der NederlandenKoninklijke KunstenaarsWapen der Nederlanden

Beatrix in Beeld

De Keuzes

Een aantal van 2200 stuks door honderden kunstenaars ingezonden, bekend of onbekend, geeft aan dat het onderwerp 'De Koningin der Nederlanden'
aanleiding was tot een grote verscheidenheid aan materiaalgebruik en opzet. Niet alleen fraaie tot schitterende beelden werden vervaardigd maar ook
schilderijen die de toets der hedendaagse kritiek met gemak kunnen door staan. Vele verborgen talenten kwamen aan de oppervlakte bij mensen die
nimmer hadden gedacht dat zij dit bezaten. De Rembrandt van Rhijns wisselden zich met gemak af met de Karel Appels en de Ans Markussen van nu.
De Kees Verkades creeërden met ongelooflijk veel talent en een diversiteit aan materiaalgebruik gepaard gaande kunstige ontwerpen,
waarbij de LaSalles zo ongeveer in het niet vielen.



Anne Lemmers, - Beatrix - olieverf op linnen. Verstild in verf.

Danny Gijsbers, “Let me tell you about my little country”. Schilderij collage Beatrix Queen of the Netherlands. La grande dame D’orange.
Acryl op landkaart op canvas.

Erlinde Ufkes Stephanus, - Beatrix: het Lijnenspel van de Monarchie - Gemengde techniek op doek. Portret van Koningin Beatrix. Het mooie van haar is dat
ze een uitermate mooi sprekend gezicht heeft. Ondanks de lijnen spreekt de vitaliteit die ze heeft boekdelen. Ik draag haar een warm hart toe.


Marion Masseur, - Hare Majesteit geniet - olieverf op paneel. Koningin Beatrix zoals ik haar graag zie.

Jacqueline Klein Breteler, - Vanzelfsprekend. - Acryl op doek. Hoe krachtig en moedig moet onze Koningin zijn om als vanzelfsprekend haar hele leven
in dienst van ons en ons land te stellen.

Monique van Oijen, - Beatrix door de ogen van Rembrandt -  Olieverf op paneel. Een olieverfportret van Koningin Beatrix in omber en wit op paneel,
zoals Rembrandt dit gedaan zou kunnen hebben. Deze "onderschildering" in de kleuren omber en wit werd door de klassieke meesters vroeger gebruikt
voordat het schilderij in kleur werd gezet.



Elly Hendrix, - De Majesteit -  Brons, gegoten via ' cire perdue' -methode. Ditmaal wilde ik met minimale middelen een staatsieportret van onze Koningin
maken: het meest besproken onderdeel van haar hoofd, haar kapsel, is hierin verdwenen. De ' parel' van het meisje van Vermeer schittert in deze leegte.
De bekende portretfoto die Vincent Mentzel van haar maakte heeft mij geïnspireerd.

Marcel Hoppenbrouwers, - H.M. Koningin Beatrix - acryl op koperplaatAangezien er veelal staatsieportretten model staan voor het afbeelden van Beatrix,
heb ik gemeend de Vorstin als mens te willen afbeelden.

Gustave Nouel, - Ontmoeting... met Vorstin -  Acryl en H2Oil op paneel. Deze ontmoeting met onze Vorstin op Aruba was een aangenaam wederzien,
althans voor mij... Een foto van deze ontmoeting/herinnering inspireerde mij (ondanks de perspectivische vertekeningen) tot deze 'vingeroefening' in 'quasi- fijnschildertechniek', op relatief klein formaat (21x30cm)... elke ontmoeting met koningin Beatrix is/werkt weer inspirerend voor mij!



Okke Weerstand, - "Beatrix, waardig vorstin" - Bronzen buste op hardstenen sokkelop hardstenen sokkel geplaatst. Onze Koningin heeft een heel markant
hoofd en straalt van nature waardigheid uit. Mede hierom heb ik haar gemaakt zonder hoed, kroontje of versierselen, gewoon zoals ze is: koninklijk,
waardig. Ik heb de buste op een hardstenen sokkel geplaatst. Het geheel is 180cm hoog. Ik vindt namelijk dat de uitstraling het meest tot zijn recht komt
als de buste recht in de ogen, of van iets lager, worst bekeken.

Nynke van der Laan, - Op de koffie bij Beatrix -  Acryl en olieverf op paneel. Het schilderij beeldt Beatrix af zoals het volk haar niet vaak ziet: met een kopje
koffie in de relatief informele sfeer van haar paleis. Met een moederlijke maar vooral vorstelijke charme ontvangt ze niet alleen degenen die persoonlijk
het dichtst bij haar staan, maar ook politici en wereldleiders. En de onderwerpen van gesprek beperken zich echt niet alleen tot koetjes en kalfjes.

Marga Janssen, - Je Maintiendrai -  Mozaiek op gemodelleerd beeld van (lucht hardende)klei. Ik heb gekozen voor een 3D uitvoering om de
persoonlijkheid van de Koningin beter tot uiting te laten komen.De basis is van Delftsblauwe mozaiek; symboliserend de verankering in het koninkrijk.
Het bevat tekstdeeltjes Oma, Moeder en Holland;verwijzend naar de rollen, de 4 oortjes verwijzen naar de gezinsleden van de Koningin.
Het porselein drukt warmte, vrouwelijkheid en betrokkenheid uit.De haren vormen een verwijzing naar de Nederlandse leeuw en drukken moed,trouw,
oprechtheid en vastberadenheid uit.

Bronsgieten is de naam voor de techniek in het beeldhouwen waarmee bronzen beelden gegoten worden, ook soms bronswerk genoemd. Er zijn vele
methoden en werkwijzen mogelijk om brons te gieten. Onderstaande probeert een opsomming te geven van de basisstappen.Verloren was (ook gekend
onder de Franse benaming cire perdue) is een techniek om metalen voorwerpen te gieten, bijvoorbeeld in brons of zilver. De gebruikte was hiervoor is
doorgaans gietwas of boetseerwas.

De volgorde is in het kort: een wassen model krijgt wassen giet- en ontluchtingskanalen, wordt in een vuurvaste massa ingebed, waarna de was eruit
wordt gesmolten en de kap gedroogd. Vervolgens wordt in de ontstane holte vloeibaar brons gegoten. Na afkoeling worden de giet- en ontluchtings-
kanalen afgezaagd en blijft een bronzen afgietsel over. Nadat het gietsel uit de mal verwijderd is, wordt het afgewerkt door gaten dicht te hameren of te
lassen, uitsteeksels weg te slijpen en het vervolgens te patineren.

Een andere methode om brons te gieten is zandgieten. Dit kan met behulp van Brusselse aarde of met vormzand. Hierbij wordt het model in meerdere
lossende delen omsloten met een aarde-of zandmassa die zijn vorm behoudt. Lossend wil zeggen dat de gietmal het model zo omsluit, dat het nergens
klemt als de kap verwijderd wordt. Dit betekent dat er altijd minimaal twee kappen nodig zijn, en vaak meer. Vervolgens wordt het model weggenomen,
waarna de zo ontstane kappen aan de binnenzijde handmatig met een plak was op de juiste dikte worden bekleed. Hierna worden alle buitenkappen met waslaag aaneengepast en wordt de binnenholte opgevuld met vormzand of -aarde.

Tenslotte worden alle delen weer vaneen gehaald, de waslaag verwijderd en alle delen weer nauwkeurig aaneengepast. Via uitgekrabde kanalen,
de giet- en ontluchtingsgaten, wordt nu vloeibaar metaal in de mal gegoten. Na afkoeling ontstaat een hol bronzen beeld. Om het gegoten figuur uit de
mal te krijgen moet de mal stukgeslagen worden en kan de mal dus maar eenmaal gebruikt worden. Ook hier wordt, nadat het uit de mal verwijderd is,
het gietsel afgewerkt door gaten dicht te hameren of te lassen, uitsteeksels weg te slijpen en het vervolgens te patineren.


De Winnaar Margriet Barends,
- Queen -  beeld in brons. In plaats van een oma-koningin heeft het beeld de uitstraling van een Hare Majesteit.
Het gezicht is op één wenkbrauw na weggelaten. Hoewel iedereen het beeld herkent is haar ware gezicht niet zichtbaar. En dat is wat ik zocht.

Judith Steenkam Het portret dat de Nijmeegse kunstenares Judith Steenkamer van Koningin Beatrix maakte voor de expositie

Beeld van Beatrix in Paleis Het Loo heeft de publieksprijs gewonnen.

Dat werd maandagavond 29 april 2013 bekendgemaakt.

Elias Mohd, - Beatrix beeld - gemaakt van keramiek. - zilverzand klei - Portret van Beatrix.



Wim de Haas, - HM Koningin Beatrix -  Olieverf op linnen vlak voor het 'Friso-ongeluk' gemaakt. Sprankelende wijze vrouw. Haar Kersttoespraak - in feite
haar bagage, haar bewustzijn - was en is me uit het hart gegrepen. Beatrix for president! Geen statieportret, niet haar status, maar haar warmte, wijsheid,
menselijkheid, betrokkenheid heb ik willen vastleggen.

Diederick Kraaijeveld, - Sixties Queen -  assemblage Dit werk is gemaakt uit sloophout in de kleur waarin kunstenaar Diederick Kraaijeveld het heeft
gevonden. Er is geen druppel verf bij gebruikt. In het haar zijn planken uit een Nederlandse kaasfabriek verwerkt.
(Beatrix moedigt het NL hockeyelftal aan op de OS in Tokyo).

Ton van Meerendonk, - Hare Majesteit -  olieverf op paneel ingelijst 2012. Als fijnschilder van het hedendaags realisme, Heb ik een schilderij gemaakt van
onze Majesteit.



Wout de Zeeuw, - Een beeld van Beatrix - Aquarel op karton. Schilderij van foto van Beatrix.

Henri Simons, - Een driewerf 'Hoera!' - Schilderij op hardboard. Portret van Nederlandse Koningin.



Wim Philipsen, Beatrix in haar core bussiness, - wuivend -  Tekening Grafische tekening in zwartwit lijnenspel met rood en blauwe accenten.

Elly Gaiser, - Koningin Beatrix - pastel op donkerrood pastelpapier. Dit is pastel op donkerrood pastelpapier.

Mariska Boekema, - Beatrix -  Digital art Gestileerde afbeelding van Koningin Beatrix. Zij wordt afgebeeld in de kleuren van onze vlag en is daarbij
gepositioneerd tegen een helderblauwe hemel.

Bovenstaand, helaas een wat povere selectie uit de gekozen stukken die - geschikt bevonden door de jury - werden tentoongesteld in het Museum Paleis
Het Loo te Apeldoorn. Ik weet dat met deze keuze die gemaakt moest worden vanwege ruimtegebrek op de pagina, niet altijd recht kan worden gedaan aan
de zeer goede tot uitstekende kwaliteit van de tentoongestelde stukken en daarvoor mijn excuses. Toch hoop ik dat je van deze eenvoudige collage kunt
genieten zoals ik dit deed bij het selecteren van hetgeen er werd getoond en hier voor een deel wordt weer gegeven.